Készítette: Dr. Gyarmathy Éva, MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet
A
módszertani központok egy-egy nagyobb problématerület koordinálására és
ellátására irányuló szakmai központok, amelyek számos téren megoldást
jelentenek a különleges fejlődésű gyerekek ellátásában, és szakmai
hálózatot képeznek a területen működő módszertani műhelyekkel.
A módszertani központok többféle feladatot is ellátnak:
- a területen működő módszertani műhelyekkel hálózatot alkotnak,
- mintát adnak az inkluzív ellátásra,
- a nem integrálható gyerekek ellátásában részt vesznek,
- pedagógusok és egyéb szakemberek képzésben és továbbképzésében gyakorlati módszertani képzőhelyként működnek
- konzultációs hátteret biztosítanak.
A különleges fejlődés és ellátási
szint igen eltérő lehet, ezért többféle módszertani központra is
szükség van. Léteznek már hatékony módszertani központok, amelyek
mintául is szolgálnak, de továbbiak létrehozására van szükség
Működő módszertani központok:
1. Korai fejlesztés módszertani központ
2. Heterogén csoportok oktatása központ
3. Fogyatékosságok kezelése központok
Egy igen nagy és nehezen kezelhető terület, az atipikus fejlődés kezelése központ létrehozása még nem történt meg.
Atipikus fejlődés
Az
atipikus fejlődésbe olyan nem mindig nyilvánvaló és egzaktul
azonosítható különlegességek tartoznak, amelyek gyakran együtt, és
különböző kombinációban megjelennek. Ilyenek:
- Neurológiai alapú teljesítményzavarok:
- tanulási zavar (diszlexia, diszkalkulia, diszgráfia),
- kontrollzavarok (figyelemzavar, hiperaktivitás zavar, impulzus kontrol zavar)
2. Autizmus spektrum zavarok
3. Kiemelkedő és átütő fejlődésű tehetség
4. Mindezen fejlődési eltérések különböző együtt járásai.
Mindezek
nem nyilvánvaló eltérések, hanem neurológiai sajátosságok, amelyek
veleszületett és/vagy szerzett idegrendszeri eltérésen alapulnak, és a
környezet meghatározó jelentőségű a kialakulásukban. Emiatt sokszor
jelentős probléma az eltérés azonosítása és emellett a megfelelő ellátás
is sokszoros jelentőségű a kimenet szempontjából.
Módszertani központok a különleges fejlődésű gyerekek ellátásában
Az
ellátáshoz számos területen van szükség szakmai fejlesztésre. Mindezek a
módszertani központok bevonásával koordinálhatók és megoldhatók.
A különleges fejlődésű gyermekek ellátására létrehozandó képzési háttér
A
pedagógusképzésben nincs megfelelő szerepe és helye a különleges
fejlődésű gyerekek témaköröknek, és a felkészítés, ahol van egyáltalán,
csupán elméleti, pedig éppen a különlegesség miatt a pedagógusoknak
gyakorlati tapasztalatokra van szükségük.
Az
egyetemekkel együttműködésben az elméleti képzés online formában
megoldható, viszont nagy szükség van gyakorlati helyekre. A módszertani
műhely módszer összetett eljárás, ami gyakorlati képző helyekre épül. A
gyakorlati képzések koordinálásához módszertani központokra van szükség.
A
módszertani központok bevonásával számos ellátási probléma megoldható a
szakmai felkészítéssel és szakember háttér biztosításával.
Cél
az integráció korrekt megoldása, és ezáltal az inkluzív nevelés
általánossá válása a közoktatásban Az integráció ellentmondásos
megoldás, mert a rendszer megváltoztatása nélkül a rendszerbe nem illő
diákokat kellene tanítani. A megoldás a rendszer és a szemlélet
megváltoztatása. Ez a különleges módszerek bevezetése, általánossá
tétele által történhet meg legkönnyebben. Tehát egy korrekt integráció
az inkluzív nevelés felé vezető lépés. Az integrált oktatás
feltételeinek megteremtése: Egy speciális igényű gyermek - amennyiben a
szakértői vélemény szerint alkalmas az együttnevelésre - a többi
gyermekhez hasonlóan a hozzá legközelebb álló iskolába is felvehető, és
ott az állapotának megfelelő ellátást és fejlesztéseket kell, hogy
megkapja. Erre nincsenek felkészítve a pedagógusok.
A
különleges tanulók szelektív oktatása csak azokban az esetekben
indokolt, amelyekben a résztvevő tanulók érdekeinek sérelmével oldható
csak meg az integráció. Hogy mi minősül már ilyennek, azt egyrészt a
helyi lehetőségek, feltételek szabják meg, másrészt a pedagógia
fejlődése hozza magával, hogy egyre többféle tanuló nevelése lesz
lehetséges inkluzív módon.
Amikor szükséges a szegregáció, akkor annak többféle megoldása, szintje van:
- normál osztályba jár, csak bizonyos órákon tanul a diák egyénileg vagy kiscsoportban
- egy épületben tanul normál társaival, de külön kiscsoportos osztályban
- külön épületben tanul, csak speciális diákokkal együtt
Minden esetben, ha a szülő is ezt szeretné, törekedni kell a legalacsonyabb szintű szegregációra.
Pedagógusok felkészítése:
Jelenleg
a legtöbb pedagógusnak hivatalosan semmilyen szakmai jogosultsága
nincsen a különleges fejlődésű gyerekekkel való foglalkozásra. Így az
integráció teljesen szabálytalanul felkészítés nélkül történik. A
minimális elvárás az integráció esetén:
- az integrált gyerekekre való gyakorlati felkészítés
- szakmai konzultáció lehetősége
- szakasszisztensi támogatás
A nagy kép és a távlatok
A fejlesztés és ellátás többszintű
Csapat munka előtérbe kerülése:
Az
különleges gyermekkel foglalkozó pedagógusok, gyógypedagógusok,
fejlesztők most még főként egymástól elszigetelten dolgoznak, sokszor
csak szakvéleményekből ismerhetik meg egymás tapasztalatait egy-egy
gyermekkel kapcsolatban. Egyre nagyobb az igény nem csak a szülők, hanem
maguk a szakemberek részéről is a találkozásokra, konzultációkra. A
munka hatékonyabbá tételéhez elengedhetetlen ezen alkalmi konzultációk
gyakorlattá emelése. Az így létrejövő teameknek a gyermekkel foglalkozó
pedagógusok mellett rendszeresen be kell vonnia a szülőt és esetlegesen
egyéb családvédelmi szakemberekkel, orvosokkal is konzultálniuk kell a
hatékonyság érdekében.
Szociális helyzet okozta lemaradások kezelése
Sok
gyermek azért marad el társaitól, mert családja szociális problémák
miatt nem tudja biztosítani számára azokat a minimális feltételeket sem,
amelyek a normál fejlődéshez szükségesek lennének.
Ezek
a gyermekek nem feltétlenül rosszabb képességeik, hanem rosszabb
lehetőségeik miatt maradnak le társaiktól. Nem elég csupán az ingyenes
tankönyvet vagy az ingyenes étkezést biztosítani. Ha valódi eredményeket
szeretnénk, akkor az utazást, a nyugodt tanulási lehetőséget, a
taneszközök akár teljes körét, sőt, esetleg a szülői segítséget a
tanulásban is biztosítani (pontosabban pótolni) kell. És itt sem csak az
óvodás kortól kezdődően kell kiépíteni a támogató rendszert, hanem már a
bölcsőde egy olyan lehetőséget nyújt a szociálisan leszakadt családok
gyermekeinek, amellyel lépést tarthatnak a fejlődésben egészséges
társaikkal.
Az iskolás kortól
pedig akár mentorok is beléphetnének a rendszerbe, akiknek szerepe a
gyermekek tanulásban való segítése és a csalásokkal való aktív
kapcsolattartás. Semmiképpen nem ellenőrző, inkább támogató szerepkörben
kéne fellépniük ahhoz, hogy a családok bizalommal fogadják ezt a fajta
segítséget.
Szülők szerepének változása
A
szülőt partnerként kell kezelni, be kell vonni gyermeke fejlesztési
terveinek elkészítésébe, rendszeres konzultációs lehetőséget kell
biztosítani számára. A bevonással egyrészt ösztönözhetjük őt és rajta
keresztül a gyermeket is új célok és lehetőségek keresésére. Másrészt a
szülő követni tudja gyermeke fejlődését, és ez által reális képet kap
állapotáról, lehetőségeiről.
A szakértői bizottságok által előírt fejlesztések biztosítása minden gyermek számára
Jelenleg
szinte mindennapos eset, hogy a szakértői bizottságok által előírt
speciális fejlesztéseket az adott intézmények és szakszolgálatok sem
képesek biztosítani a gyermek számára, főleg a szakemberhiány miatt.
Hiába működik az utazótanári szolgálat, ez szintén szakemberhiánnyal
küzd.
Ha a gyermek a
megfelelő fejlesztéseket nem kapja meg, az súlyos következményekkel jár,
hiszen soha nem lesz még egyszer hatéves, nem lesz nyolcéves vagy tíz;
az elmulasztott fejlesztés, további, egyre nagyobb zavarokat fog okozni.
Az
alapítványi és magán intézmények támogatása A különleges igényű diákok
ellátásában tapasztalható akut erőforráshiány jelentős mértékben
csökkenthető a magánszféra bevonásával. A szolgáltatások egy jelentős
része „kiszervezhető" a különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel,
diákokkal az elmúlt évtizedekben komoly tapasztalatokat szerzett, komoly
eredményeket felmutató alapítványi és magán fenntartású intézményekbe. A
fejlesztések területén együtt kell működni az alapítványi és magán
fenntartású intézményekkel.
A pedagógusokat segítők szakmai felkészítése
Az
integrált osztályokban tanuló gyermekekkel foglalkozó pedagógusoknak
szakmai segítségre van szüksége, hogy feladatukat megfelelően tudják
ellátni. Biztosítani kell számukra, hogy részt vehessenek képzéseken,
illetve konzultálhassanak a megfelelő szakemberekkel.
A sokféle szintű szakemberek képzéséhez is szükség van gyakorlati képzőhelyekre.
Pedagógiai és gyógypedagógia asszisztensek alkalmazása az integrált osztályokban
Bizonyos
állapotok esetén (például autizmus, hiperaktivitás, súlyos
mozgássérültség, halmozott sérültség esetén) egy gyermek integrációjának
feltétele a személyi segítő biztosítása a speciális ellátást igénylő
gyermek számára. Pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek bevonása
szükséges. Ha ez megvalósul, olyan gyermekek is sikerrel integrálhatóvá
válnak, akiknek állandó segítségre van szükségük.
Tanári asszisztensek alkalmazása a speciális tananyagok előállításához
Bizonyos
esetekben a személyre szabott tananyagok előállítása az integrált
osztályokban tanító pedagógusok számára olyan mennyiségű többlet terhet
jelent, amelyet a normál tananyagok előkészítése mellett már nem lehet
felvállalni. Erre a feladatra tanári asszisztensek alkalmazása a
megoldás, és a módszertani központok az asszisztens képzés tekintetében
is gyakorlati képzőhelyként jelenhetnek meg.
Egyetemi képzés első éve asszisztensi gyakorlat
A
pedagógiai egyetemi képzések első évfolyamán heti 2-3 napos pedagógiai
asszisztensi munka megalapozhatja a további tanulmányokat, miközben
megoldja a segítő szakemberek hiányát.
A
módszertani képzőhelyeken a diákok felkészülhetnek az egyetem első
évében a gyakorlati helyeken végzendő munkával a további egyetemi
tanulmányaikra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése