A tanulmányt készítette: Dr. Gyarmathy Éva
Már
az integrált oktatásban is elkerülhetetlen a pedagógusok felkészülése
az integrált diákok tanítására, fejlesztésére. Az erre való felkészülés a
szokásosnál nagyobb, és sok tekintetben a korábbiaktól eltérő
szemléletbeli és gyakorlati ismereteket kíván. A pedagógusoknak nagy
igénye van szakmai ismertekre és különösen gyakorlati tapasztalatokra.
Ennek érdekében újfajta szervezésű ismeretátadási formákat kell
biztosítani a minél gyorsabb, intenzív és mégis széles szakmai köröket
elérő elméleti és gyakorlati információk közvetítésére.
Összetett képzés pedagógusképzéshez és továbbképzéshez
Az itt javasolt ”blended learning” formájú képzés két fő részből áll:
1. online elméleti képzés
2. módszertani műhelyképzés
1. Online elméleti képzés
Az
online egyetemi kurzusok a különleges ellátást kívánó gyerekekről és
azokról a módszertani eljárásokról adhatnak képzést, amelyek alkalmasak
az egyes problématerületek kezelésére.
Az
e-learning formájú képzésen a szükséges elméleti ismereteket kapják meg
a résztvevők. Ebben nagy hangsúllyal jelennek meg az online szakmai
fórumok, ahol szervezetten, irányítottan és a háttéranyagokkal
támogatottan a tanultak elmélyítésére van lehetőség.
A
módszertani műhelyre való elméleti felkészüléshez 3-6 fős csoportok
közös jelentkezése, közös tanulása javasolt, mert a csoport a módszer
alkalmazásában nagyobb erőt képvisel, így valószínűbb a módszer
alkalmazása.
2. Módszertani műhelyképzés
A módszertani műhelygyakorlat során egy-egy módszer gyakorlati ismereteinek átadása történik.
A
módszert egy személy, vagy egy csapat adja át. Ők a műhelyvezetők (1). A
módszer elsajátítására jelentkezők a résztvevők (2). A műhelymunka a
szakemberek együttműködése, ahol a műhelyvezetők az általuk kidolgozott
módszer átadásáért, a résztvevők a módszer szakszerű átvételéért
felelősek.
- A műhelyvezető egyszerre tananyagkészítő, demonstrátor, gyakorlatvezető, fórumszervező, szakmai konzulens.
- A résztvevő egyszerre megfigyelő, gyakornok, fórumtag.
- A módszertani műhelyekben is 3-6 fős résztvevői csoportok indulnak.
A módszertani műhely gyakorlatának lépései nagy vonalakban:
- A műhelyvezetők ismertetőket és segédanyagokat állítanak össze az általuk kidolgozott és a gyakorlatban régóta alkalmazott és bevált tanító-fejlesztő módszer bemutatására. Ez a segédanyag alkalmas a módszer vagy módszer együttes önálló megismerésére, és a gyakorlatban történő alkalmazására.
- A segédanyagok az online egyetemi képzésként elméleti felkészülésre adnak lehetőséget. Szabadon elérhetők és használhatók, ugyanakkor a gyakorlati képzésre való jelentkezés feltétele a kurzus elvégzése, és az online vizsga a módszerhez tartozó elméleti ismeretekből.
- A módszertani műhely formájú gyakorlatra felvett résztvevők a műhelyvezető saját gyakorlatában ellátott csoporttal folyó munka során bemutatott tevékenységben vesznek majd részt.
- A módszertani műhely kezdetén a képzők rövid interaktív előadásban bemutatják a helyszínt, a módszerben ellátott csoportot, és a résztvevők kérdéseire válaszolnak.
- A gyakorlatban végzett munka során a résztvevők megfigyelik és aktívan végzik a módszerhez tartozó tanító/fejlesztő tevékenységeket.
- A résztvevők a foglalkozások után kérdéseikkel a látott és végzett tevékenységeket szakmailag pontosítják. Ezek a konzultációs szakmai beszélgetések hivatottak a módszer finomságainak tisztázására.
- A résztvevők a saját gyakorlatukba építik a megismert módszert, módszer együttest. A műhelyvezetők online és/vagy személyes konzultáció során szakmai ellenőrzést gyakorolnak a folyamat támogatása érdekében.
- A műhelyvezető a módszer átadását befejezettnek tekinti, ha a résztvevő munkája megfelel a képzésben bemutatott módszer vagy módszer együttes szakszerű alkalmazásának.
A módszertani műhely előnyei
- Módszertani sokféleség alakul ki. Az interneten közreadott segédanyagok szabadon elérhetők, használhatók és adaptálhatók.
- A módszertani innovációk elismerése és terjesztése válik lehetségessé. A gyakorlatban dolgozó szakemberek elismerést kapnak, és munkájuk sokszorosan hasznosul.
- A célcsoport, különleges populáció a műhelyképzés során, majd a résztvevő szakemberek saját gyakorlatában is ellátást kapnak. Így egyszerre két szinten történik gyakorlati ellátás.
- Az igen intenzív munkaforma lehetővé teszi a szakemberek gyors képzését, és így a módszerek továbbadásának lehetőségét, és az ellátottak körét megsokszorozza.
- A módszerek és módszer együttesek széleskörű alkalmazása szemléletformálást tesz lehetővé.
- A gyakorlat során a jó gyakorlat gazdái, a műhelyvezetők és módszereik is jelentősen fejlődhetnek, hiszen szakemberek egyenrangú közös munkájában vesznek részt, ahol az adott műhely által kidolgozott módszer is elemzésre kerül.
A
módszertani műhely maga is jó gyakorlatként jelenik meg, és mint minta
jelenhet meg a módszertani fejlesztés palettáján. Ez a tanulásnak
természetes módjára építő eljárás sokféle módszert és szemléletbeli
fejlesztést alkalmaz:
- Lehetővé teszi, hogy elköteleződés nélkül is ismereteket szerezzenek az érdeklődők.
- A résztvevők szabadon ismerkedhetnek az online segédanyagokkal, és a megfigyelés és tevékenykedés során a módszerrel, miközben szervezett információk és tudásszerzés áll rendelkezésre.
- Szakmai beszélgetések során nemcsak a módszer vagy módszer együttes kérdéskörében, hanem szélesebb szakmai kérdéskörben is egymás tudását használhatják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése