2017/02/02

Módszertani műhely és online egyetem a pedagógusképzésben

A tanulmányt készítette: Dr. Gyarmathy Éva
Már az integrált oktatásban is elkerülhetetlen a pedagógusok felkészülése az integrált diákok tanítására, fejlesztésére. Az erre való felkészülés a szokásosnál nagyobb, és sok tekintetben a korábbiaktól eltérő szemléletbeli és gyakorlati ismereteket kíván. A pedagógusoknak nagy igénye van szakmai ismertekre és különösen gyakorlati tapasztalatokra. Ennek érdekében újfajta szervezésű ismeretátadási formákat kell biztosítani a minél gyorsabb, intenzív és mégis széles szakmai köröket elérő elméleti és gyakorlati információk közvetítésére.
Összetett képzés pedagógusképzéshez és továbbképzéshez
Az itt javasolt ”blended learning” formájú képzés két fő részből áll:
1. online elméleti képzés
2. módszertani műhelyképzés

1. Online elméleti képzés
Az online egyetemi kurzusok a különleges ellátást kívánó gyerekekről és azokról a módszertani eljárásokról adhatnak képzést, amelyek alkalmasak az egyes problématerületek kezelésére.
Az e-learning formájú képzésen a szükséges elméleti ismereteket kapják meg a résztvevők. Ebben nagy hangsúllyal jelennek meg az online szakmai fórumok, ahol szervezetten, irányítottan és a háttéranyagokkal támogatottan a tanultak elmélyítésére van lehetőség.
A módszertani műhelyre való elméleti felkészüléshez 3-6 fős csoportok közös jelentkezése, közös tanulása javasolt, mert a csoport a módszer alkalmazásában nagyobb erőt képvisel, így valószínűbb a módszer alkalmazása.
2. Módszertani műhelyképzés
A módszertani műhelygyakorlat során egy-egy módszer gyakorlati ismereteinek átadása történik.
A módszert egy személy, vagy egy csapat adja át. Ők a műhelyvezetők (1). A módszer elsajátítására jelentkezők a résztvevők (2). A műhelymunka a szakemberek együttműködése, ahol a műhelyvezetők az általuk kidolgozott módszer átadásáért, a résztvevők a módszer szakszerű átvételéért felelősek.
  • A műhelyvezető egyszerre tananyagkészítő, demonstrátor, gyakorlatvezető, fórumszervező, szakmai konzulens.
  • A résztvevő egyszerre megfigyelő, gyakornok, fórumtag.
  • A módszertani műhelyekben is 3-6 fős résztvevői csoportok indulnak.
A módszertani műhely gyakorlatának lépései nagy vonalakban:
  • A műhelyvezetők ismertetőket és segédanyagokat állítanak össze az általuk kidolgozott és a gyakorlatban régóta alkalmazott és bevált tanító-fejlesztő módszer bemutatására. Ez a segédanyag alkalmas a módszer vagy módszer együttes önálló megismerésére, és a gyakorlatban történő alkalmazására.
  • A segédanyagok az online egyetemi képzésként elméleti felkészülésre adnak lehetőséget. Szabadon elérhetők és használhatók, ugyanakkor a gyakorlati képzésre való jelentkezés feltétele a kurzus elvégzése, és az online vizsga a módszerhez tartozó elméleti ismeretekből.
  • A módszertani műhely formájú gyakorlatra felvett résztvevők a műhelyvezető saját gyakorlatában ellátott csoporttal folyó munka során bemutatott tevékenységben vesznek majd részt.
  • A módszertani műhely kezdetén a képzők rövid interaktív előadásban bemutatják a helyszínt, a módszerben ellátott csoportot, és a résztvevők kérdéseire válaszolnak.
  • A gyakorlatban végzett munka során a résztvevők megfigyelik és aktívan végzik a módszerhez tartozó tanító/fejlesztő tevékenységeket.
  • A résztvevők a foglalkozások után kérdéseikkel a látott és végzett tevékenységeket szakmailag pontosítják. Ezek a konzultációs szakmai beszélgetések hivatottak a módszer finomságainak tisztázására.
  • A résztvevők a saját gyakorlatukba építik a megismert módszert, módszer együttest. A műhelyvezetők online és/vagy személyes konzultáció során szakmai ellenőrzést gyakorolnak a folyamat támogatása érdekében.
  • A műhelyvezető a módszer átadását befejezettnek tekinti, ha a résztvevő munkája megfelel a képzésben bemutatott módszer vagy módszer együttes szakszerű alkalmazásának.

A módszertani műhely előnyei
  • Módszertani sokféleség alakul ki. Az interneten közreadott segédanyagok szabadon elérhetők, használhatók és adaptálhatók.
  • A módszertani innovációk elismerése és terjesztése válik lehetségessé. A gyakorlatban dolgozó szakemberek elismerést kapnak, és munkájuk sokszorosan hasznosul.
  • A célcsoport, különleges populáció a műhelyképzés során, majd a résztvevő szakemberek saját gyakorlatában is ellátást kapnak. Így egyszerre két szinten történik gyakorlati ellátás.
  • Az igen intenzív munkaforma lehetővé teszi a szakemberek gyors képzését, és így a módszerek továbbadásának lehetőségét, és az ellátottak körét megsokszorozza.
  • A módszerek és módszer együttesek széleskörű alkalmazása szemléletformálást tesz lehetővé.
  • A gyakorlat során a jó gyakorlat gazdái, a műhelyvezetők és módszereik is jelentősen fejlődhetnek, hiszen szakemberek egyenrangú közös munkájában vesznek részt, ahol az adott műhely által kidolgozott módszer is elemzésre kerül.
A módszertani műhely maga is jó gyakorlatként jelenik meg, és mint minta jelenhet meg a módszertani fejlesztés palettáján. Ez a tanulásnak természetes módjára építő eljárás sokféle módszert és szemléletbeli fejlesztést alkalmaz:
  • Lehetővé teszi, hogy elköteleződés nélkül is ismereteket szerezzenek az érdeklődők.
  • A résztvevők szabadon ismerkedhetnek az online segédanyagokkal, és a megfigyelés és tevékenykedés során a módszerrel, miközben szervezett információk és tudásszerzés áll rendelkezésre.
  • Szakmai beszélgetések során nemcsak a módszer vagy módszer együttes kérdéskörében, hanem szélesebb szakmai kérdéskörben is egymás tudását használhatják.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése