2017/02/02

Az átütő és kiemelkedő fejlődésű kisgyerekek ellátása

 
 
Készítette: Dr. Gyarmathy Éva, MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet
 
Átütő és kiemelkedő fejlődésű kisgyereknek nevezzük azt a 3-10 éves gyereket, aki a képességfejlődésben a legfelső 1%-ba illetve 5%-ba tartozik, tudása valamely területen legalább két évvel megelőzi a kortársak tudását.
Ez az arány azt jelenti, hogy nagyjából minden óvodai csoportban, iskolai osztályban van egy rendkívül gyorsan fejlődő gyerek. Az információk könnyebb elérése azonban rohamosan növelte ezeknek a gyerekeknek a megjelenését, és egyre több kisgyerek egyre fiatalabb életkorban már jelentősen felgyorsult fejlődést mutat.
Jelenleg hivatalos ellátást nem kapnak ezek a tehetségfejlődésben korán megmutatkozó gyerekek. Különösen nehéz helyzet állhat elő akkor, ha e kisgyerekeknél speciális igényeik ellátatlansága miatt beilleszkedési zavarok alakulnak ki. Az esetek legalább felében diagnózist is kap a gyorsan fejlődő gyermek. Jellemzően a hiperaktivitás/figyelemzavar, a szociális beilleszkedési zavara, autizmus, mutizmus, oppozíciós zavar, néha az értelmi elmaradás(!!) kategóriába kerülnek ezek a gyerekek, miközben atipikus fejlődésük oka, hogy messze átlag feletti értelmi fejlődési képességekkel rendelkeznek. (Emellett számos a fenti diagnózisnak valóban megfelelő kisgyerek is mutathat átütő fejlődést.)
A zavarok kialakulásának megelőzése és a fejlődés támogatása érdekében rendkívül fontos, hogy a tehetséggondozás egy új szegmenseként az átütő és kiemelkedő fejlődésű gyerekeknek megfelelő gondozás álljon rendelkezésre.
Ellátási javaslat
1. A közoktatási intézményi ellátásban szükségesek olyan óvodák és iskolák, ahol a korán fejlődő tehetséges gyerekek ellátására felkészült pedagógusok foglalkoznak a gyerekekkel.
2. A szokásosnál gyorsabban fejlődő kisgyerekek egy igen nagy hányadának ellátása hatékony lehet oly módon is, ha nem elkülönítve, hanem osztályon belüli kiscsoportban tanulnak. Az „osztály az osztályban” módszerrel az iskolai készségek terén jelentősen fejlett gyerekek, a fő tantárgyakat külön csoportban tanulhatják. Ezzel a megoldással az egész osztály hatékonyabbá válhat az alapkészségek tanulásában.
3. Szükséges az „alkotó nap” bevezetése, amely a hét egy adott napja, amikor a rendkívül gyors fejlődésű kisgyerek nem megy óvodába, iskolába, hanem saját fejlődési lehetőségeinek megfelelően tevékenykedhet.
4. Minthogy azonban ezeknek a gyerekeknek a teljes ellátása intézményi keretek között nem biztosítható, különleges gazdagító „alkotó napi, pull-out” program bevezetése is szükséges.
5. Szükség esetén az átütő és kiemelkedő fejlődésű kisgyerek az oktatási intézménnyel egyeztetett módon magántanulói rendszerbe kerülhet, azaz néhány napot a társaival tölt és a közös programokon is részt vesz, de egyébként a saját tempójában halad a tananyag elsajátításával.
A gazdagító pull-out program
  • A program az átütően és kiemelkedően fejlődő kisgyerekeknek az érintettekkel (gyermek, család, oktatási intézmény) egyeztetetten heti egy alkotó napot felajánl.
  • Ezen a napon az átütő fejlődésű gyerek nem megy az oktatási intézménybe, hanem (az ott tanultakat egyéni felkészüléssel pótolva) egyéni fejlődési igényeinek megfelelő ellátást kap, és két életkori csoportban (óvodáskorú és iskoláskorú) indított, nagyon kis létszámokban szervezett (legfeljebb 5, illetve 7 fős) gazdagító (pull-out) programban is részt vehet.
  • Az alkotó napi program komplex ellátást biztosít. Az egész napos képzés során folyamatos a tevékenység, nincsen üresjárat, és a tevékenységek sokféle képességet fejlesztenek, de mindig az életkort meghaladó kognitív szinten.
  • A gyakran lemaradó mozgásos-észleléses fejlődési területek erősítése a magasabb szintű gondolkodási feladatokon keresztül történik. Például fizikai kísérlet, ahol léggömböt kell többször is felfújni, a logopédiai foglalkozás helyett is segíti a megfelelő légző és szájmozgás kontrollt. Kis eszközök használatakor, akár stratégiai játék közben a finommozgás is fejlődik. Mozgáskotta feladatokat életkoruknál magasabb gondolkodási szinten, de az életkoruknak megfelelő mozgásszinten kapják.
  • A társas készségek fejlesztése is a foglalkozások során az együttműködés által történik. A hasonló szinten gondolkodó és hasonló gondolkodási módú gyerekek könnyebben kommunikálnak egymással, mint a szokásos környezetben. Emiatt megindul a társas készségek fejlődése, amit aztán könnyebben visznek át a nagyobb közösségbe.
  • A rendkívüli tudásigény kielégítésére mindig újabb és újabb területeket ismerhetnek meg. A foglalkozások egy része terepen történik. Ellátogatnak csokoládégyárba, tévé stúdióba, múzeumokba hátulról mennek be, barlangban kezdenek építészetet tanulni, stb. Emellett meghívott szakemberekkel beszélgethetnek.
  • A szülők szülőklub során önsegítő csoportban vesznek részt, amely a különlegességek könnyebb kezelésére szolgál.
Koordináló központok
Az Atipikus fejlődés módszertani központ hálózatában felépíthető egy az átütő-kiemelkedő fejlődésű gyerekeket ellátó rendszer.
Célszerű minden megyében és Budapesten olyan koordináló és program műhelyet szervezni, amelynek a feladata a területükön megjelenő átütő/kiemelkedő fejlődésű kisgyerekek ellátása.
Ezen belül különösen:
  • az odairányított gyerek igényeinek felmérése;
  • a heti alkotónapi gazdagító (pull-out) és magántanulói programok szervezése;
  • szakértő mentorok felkérése, képzése, segítése, tanácsadása,
  • a szereplők koordinálása, mindezek regisztrálása és tapasztalatainak megosztása.
Vizsgálati eljárások
Az átütő és kiemelkedő fejlődés tesztekkel nem azonosítható megbízhatóan, ezért szempontrendszer használata javasolt.
A vizsgálatnak elsősorban nem a tehetség, hanem a fejlődési igények azonosítására kell irányulni.
Ezen belül fontos vizsgálni az alábbiakat:
  • szenzomotoros fejlettség
  • az iskolai készségek szintje
  • az érdeklődés
  • a kedvelt ismeretszerzési utak
  • a társas készségek.
Szempontok az átütő tehetség felismeréséhez:
  • Rendkívül gyorsan tanul
  • A lassú haladást, üresjáratot nem bírja elviselni
  • Extrém igénye van a szellemi kihívásokra, ezek hiányában feszültté válik, ami agresszió vagy szorongás formájában jelenik meg
  • A világ megismerésére, az összefüggések feltárására irányuló érdeklődést mutat
  • Életkorát jelentősen meghaladó szinten képes összefüggéseket észrevenni, viszonyokat átlátni
  • Rendkívül érzékeny és öntudatos
  • Nem fogadja el az irányítást, tudni akarja, mit miért kell megtennie
  • Rendkívül kíváncsi, kitartóan és módszeresen kérdez
  • Elmélyült tevékenységet végez egy-egy területen
  • Fejlődési szinteket átugrik
  • Készségeket a társainál jelentősen korábban ér el a mozgás, beszéd, ének-zene, rajzolás, írás, olvasás, számolás vagy a gondolkodás terén
  • Csak a tökéletes felel meg neki, nagyon magas elvárásokat állít önmaga és mások elé
Ha fenti tizenkét jellemző közül legalább hat illik egy gyerekre, az különleges figyelmet kíván, mert fejlődése a szokásost jelentősen meghaladja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése